Błędy medyczne
Niedopatrzenia, zaniedbania, wadliwe decyzje personelu medycznego mogą skutkować i w wielu przypadkach skutkują - cierpieniami, kalectwem, a nawet śmiercią pacjentów. Konsekwencje błędu medycznego dotknąć mogą wielu obszarów codziennego życia, zarówno osoby bezpośrednio poszkodowanej jak i jej najbliższych, i wymusić chociażby - zmianę pracy, modyfikację życiowych planów czy porzucenie ulubionych aktywności i zainteresowań. W związku z tym odszkodowania, w tym niemajątkowe - tzw. zadośćuczynienia, za błędy medyczne mogą osiągać bardzo wysokie wartości. Pomne tego podmioty medyczne (szpitale, inne zakłady opieki zdrowotnej, indywidualne gabinety lekarskie i dentystyczne etc.) i ich ubezpieczyciele starają się uniknąć odpowiedzialności. Uzyskanie odszkodowania za błąd medyczny jest trudne i najczęściej wymaga pomocy ze strony firmy odszkodowawczej, której kadra posiada specjalistyczną wiedzę prawniczą oraz medyczną. Istnieje bowiem co do zasady konieczność udowodnienia, że określone postępowanie personelu medycznego było nieprawidłowe, że pomiędzy ową nieprawidłowością a utratą zdrowia lub życia przez poszkodowanego zaistniał związek przyczynowo - skutkowy, wreszcie, że wystąpiła powiązana szkoda.
Świadczymy pomoc prawną dla poszkodowanych pacjentów i ich rodzin dochodzących roszczeń wynikających z błędów medycznych. Nasi prawnicy posiadają wiedzę, umiejętności i doświadczenie pozwalające na profesjonalne prowadzenie tego typu spraw i uzyskiwanie możliwie najwyższych kwot należnych świadczeń (odszkodowań, zadośćuczynień, rent itd.).
Co to jest błąd medyczny?
Błąd w sztuce lekarskiej to takie działanie bądź zaniechanie lekarza, które jest niezgodne z aktualną wiedzą medyczną, a które pozostaje w związku z udzielaniem pacjentowi świadczeń medycznych. Błędów lekarskich dopuszczają się wyłącznie lekarze. Błąd medyczny z kolei jest pojęciem szerszym od pojęcia błędu lekarskiego. Błędu takiego dopuścić może się bowiem nie tylko lekarz czy lekarz dentysta ale także inna osoba wykonująca zawód medyczny jak pielęgniarka, położna, ratownik medyczny, fizjoterapeuta itd. Wreszcie, zdarzenie medyczne (występujące na gruncie ustawy z dnia 6 listopad 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta) to zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia zdrowotnego zakażenie pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenie ciała lub rozstrój zdrowia pacjenta, albo śmierć pacjenta, którego z wysokim prawdopodobieństwem można było uniknąć w przypadku udzielenia świadczenia zdrowotnego zgodnie z aktualną wiedzą medyczną albo zastosowania innej dostępnej metody diagnostycznej lub leczniczej, chyba że doszło do dających się przewidzieć normalnych następstw zastosowania metody, na którą pacjent wyraził świadomą zgodę
Możemy mówić o następujących rodzajach błędów medycznych:
- błędy diagnostyczne np. brak wywiadu lekarskiego lub niestarannie przeprowadzony wywiad, brak wymaganych badań diagnostycznych, zła interpretacja wyników badań, zła diagnoza lekarska;
- błędy terapeutyczne np. niewłaściwa terapia, nieprawidłowe dawkowanie leków, brak koniecznych konsultacji; błędy terapeutyczne mogą być związane z postawioną wcześniej błędną diagnozą lub mogą występować mimo diagnozy postawionej prawidłowo;
- błędy organizacyjne np. nieprawidłowe zarządzanie placówką medyczną, wadliwy sprzęt diagnostyczny, brak odpowiedniego wyposażenia placówki, braki kadrowe, zła organizacja procesu leczenia; błędy organizacyjne najczęściej popełniane są przez niemedycznych pracowników placówek służby zdrowia;
- błędy techniczne np. nieprawidłowo wykonany zabieg operacyjny;
- błędy informacyjne np. nieudzielenie pacjentowi informacji, mających istotne znaczenie dla jego funkcjonowania w przyszłości.
Poszkodowany na skutek błędu medycznego, w zależności od okoliczności danego przypadku, może ubiegać się w szczególności o:
- odszkodowanie za błąd medyczny czyli rekompensatę strat i kosztów poniesionych na skutek błędu medycznego np. kosztów zakupu leków, rehabilitacji, konsultacji lekarskich, opieki osób trzecich;
- zadośćuczynienie za krzywdę doznaną wskutek błędu medycznego czyli jednorazowe świadczenie rekompensujące ból fizyczny i cierpienia psychiczne związane np. z pogorszeniem się stanu zdrowia, koniecznością przejścia zbiegu operacyjnego, brakiem widocznych efektów leczenia, śmiercią (w ostatnim przypadku beneficjentami są najbliżsi członkowie rodziny bezpośrednio poszkodowanego pacjenta);
- rentę na zwiększone potrzeby czyli świadczenie okresowe (najczęściej miesięczne) przeznaczone na wydatki ponoszone regularnie w zw. z zaistniałą wskutek błędu medycznego utratą zdrowia np. opatrunki, wizyty lekarskie, opiekę pielęgniarską, sprzęt medyczny, dojazdy do lekarza (w przypadku śmierci pacjenta, osoba wobec której ciążył na nim ustawowy obowiązek alimentacyjny również może dochodzić renty);
- rentę z tytułu korzyści utraconych np. w zw. z trwałym zaprzestaniem wykonywania pracy zawodowej, utratą możliwości rozwoju, awansu;
- ustalenie odpowiedzialności na przyszłość, gdy w chwili wydania wyroku trudno stwierdzić czy stan poszkodowanego w przyszłości nie pogorszy się;
- zapłatę z góry kwoty potrzebnej na koszty leczenia czyli świadczenie, które można uzyskać po udowodnieniu np. konieczności wykonania określonego zabiegu, zakupu sprzętu medycznego;
- odsetki od dochodzonych kwot.
Decyzję o zgłoszeniu się do firmy odszkodowawczej należy podjąć jak najszybciej, ponieważ czas działa na niekorzyść poszkodowanego. W tego typu sprawach często konieczne są zeznania świadków, dostęp do kompletnej dokumentacji medycznej, a w przypadku śmierci poszkodowanego - decyzja o przeprowadzeniu sekcji zwłok.
Udowodnienie błędu medycznego wymaga przede wszystkim skompletowania dokumentacji dotyczącej danego zdarzenia medycznego np. zebrania wyników wykonanych badań, dokumentacji dotyczącej zastosowanych procedur medycznych, dokumentacji z pobytu w szpitalu, wypisu ze szpitala i innych. Zgodnie z przepisami prawa placówki medyczne zobowiązane są do udostępnienia, na żądanie pacjenta, pełnej dokumentacji medycznej. Poszkodowany powinien zweryfikować zebrane dokumenty, a ewentualne rozbieżności pomiędzy faktycznym sposobem leczenia, a zapisami w historii choroby muszą potwierdzić świadkowie (np. członkowie rodziny). Dokumentacja to jednak dopiero punkt wyjścia, w większości spraw decydujące znaczenie mieć będzie ekspertyza specjalisty - lekarza stosownej specjalizacji.
W celu uzyskania zwrotu kosztów leczenia należy posiadać rachunki, faktury lub inne dokumenty potwierdzające wydatki np. na wizyty lekarskie i dojazd do lekarzy, na zakup leków czy rehabilitację. Można również zgromadzić rachunki związane z kosztami koniecznego przekwalifikowania się.
Kwota zadośćuczynienia za błąd lekarski zależy od ciężaru niemajątkowych skutków uszczerbku na zdrowiu czy zgonu pacjenta.
Świadczenia należne poszkodowanemu w zw. z błędem medycznym mogą zostać ustalone zarówno na drodze postępowania sądowego jak i w toku postępowania likwidacyjnego/negocjacji z podmiotem odpowiedzialnym lub ubezpieczycielem. Można ich dochodzić od podmiotu odpowiedzialnego za szkodę jak i od ubezpieczyciela (o ile odpowiedzialny za szkodę posiada niewyczerpaną polisę OC). Dostępna jest droga postępowania cywilnego, karnego czy, w niektórych przypadkach, przed Rzecznikiem Praw Pacjenta.
Sprawy dotyczące błędów medycznych wymagają znajomości szeregu przepisów prawnych, ustaw, orzecznictwa polskich sądów w analogicznych sprawach oraz dużego doświadczenia w doborze argumentów podczas negocjacji oraz na sali sądowej.
Nasza firma zapewni Państwu profesjonalną analizę sprawy i szans uzyskania odszkodowania. Gwarantujemy odpowiednie fachowe wsparcie w walce o możliwe najwyższe kwoty świadczeń. Zapraszamy do współpracy.
Nie bierzemy odpowiedzialności za skutki zastosowania w praktyce informacji wynikających z powyższego wpisu. Zasadne jest skonsultowanie się z prawnikiem – adwokatem bądź radcą prawnym przed podjęciem jakichkolwiek działań prawnych.